3 dagen dieet, werkt dat?

3 dagen dieet en in 3 dagen op gewicht zijn. Geloof je het zelf? Dat werkt natuurlijk niet. Maar hoe is het dieet bedoeld en hoe kun je het dan wel op een goede manier volgen?

Waarom het 3 dagen dieet niet werkt

Het 3 dagen dieet uit de doeken

Het 3 dagen dieet is een crash dieet: een dieet dat erop gebrand is om je het gevoel te geven dat je in zeer korte tijd zeer veel af kan vallen. Vaak gaat een crash dieet – zo ook het 3 dagen dieet – gepaard aan enkele hardnekkige bijverschijnselen die je liever niet hebt. Denk aan een futloos gevoel, concentratiestoornissen en diverse problemen op psychisch gebied. Met een 3 dagen dieet jonger je jezelf namelijk helemaal uit.

 

Opbouw 3 dagen dieet

Het 3 dagen fragment 3 dagen dieetdieet is in principe heel simpel: gedurende 3 dagen ben je behoorlijk op dieet en mag je minder dan 1.000 (en soms zelfs minder dan 500!) calorieën per dag nuttigen. Een normaal mens – dat werkt, energie verbruikt, sport en ga zo maar door – heeft algauw 2.000 tot 2.500 van die calorieën nodig om gewoon te kunnen functioneren, om je een beeld te geven. De overige vier dagen mag je zogenaamd gewoon gaan eten. Dus wat je normaal ook doet.

 

Waarom werkt dit dan niet?

Je zou zeggen dat het 3 dagen dieet wel werkt, want als je drie dagen 1500 calorieën per dag minder eet dan je zou moeten doen, vliegt het vet er toch vanaf? Deels is dat waar. Je zal inderdaad merken dat je dunner wordt en lichter, maar dat komt niet omdat je goed aan het afvallen bent. Je lichaam verbruikt andere reserves en dat gaat niet alleen om vetvoorraden. Ook spieren worden aangetast door het 3 dagen dieet. Je zal merken dat je minder sterk wordt en minder fut hebt om dingen te doen. Dat komt omdat je lichaam je aan het afbreken is. Dat klinkt gek, maar is wel de wijze waarop een crash dieet werkt. Alleen weten veel mensen dat niet en zweren ze bij het snelle effect dat ze met een dergelijk dieet hebben bereikt.

 

In 3 dagen op gewicht is een illusie

Natuurlijk verlies je kilo’s als je drie dagen weinig tot niks eet. Denk er maar eens aan hoe het is als je je wat ziek voelt en ook minder eet. Maar wat gebeurt er na die drie dagen? Dat is waar het 3 dagen dieet de zwakke plek heeft zitten: je gaat meer en meer eten om je hongergevoel te compenseren. Dus je gaat vaak niet ‘normaal’ eten, maar veel meer dan dat. Vettigheid wordt daarbij vast en zeker niet uitgesloten en dus zit je binnen de kortste keren weer op je oude gewicht. De goede voornemens zijn verdwenen en het 3 dagen dieet heeft geen effect gehad.

 

Wat heeft wel zin?

Met een beetje gezond verstand begin je niet aan een 3 dagen dieet, of aan welk ander crash dieet dan ook. Je gaat met een beetje gezond verstand wel wat beter nadenken en je focussen op diëten die wel werken. Als je geen zin hebt om een dieet te volgen zijn er twee belangrijke regels die je in acht moet nemen om tot succesvol gewicht verliezen te komen. Je verliest blijvend gewicht en valt blijvend af als je voldoende beweegt en gezond eet. Die twee samen brengen je al een heel stuk verder dan welk dieet ook. Gezonde gewoontes zorgen het dat je een gezond lichaam krijgt en een gezond lichaam is een slank en dun lichaam.

Doe dus niet moeilijk met crash diëten zoals het 3 dagen dieet, maar ga werken aan jezelf en ga gezonder leven.