De basis van het eiwitdieet

Het eiwitdieet is een waardig dieet. Het kent diverse vormen en wordt dan ook op allerlei manieren ingezet. Maar de basis, die is gelijk. Waar komt de gedachte van het eiwitdieet vandaan? En hoe kun je met het eiwitdieet doelgericht en effectief gewicht verliezen en op gewicht blijven? Vragen die veel mensen zich stellen. Vragen die schreeuwen om een antwoord.

 

Basis van het eiwitdieet

Eiwitten en koolhydraten zijn als water en vuur (zie ook de Startpagina over het Eiwitdieet). Koolhydraten hebben een negatieve werking op het lichaam: ze zorgen ervoor dat je dik wordt. Koolhydraten die niet worden verbrand, worden omgezet in vet. Koolhydraten zijn dus dikmakers. En toch kom je koolhydraten veelvuldig tegen: je vindt ze in allerlei producten die dagelijks op tafel staan. Denk aan brood, maar ook aan allerlei drankjes met toegevoegde suikers.

Suikers en koolhydraten maken dik.

Het idee van het eiwitdieet is om minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. Eiwitten maken allesbehalve dik, maar zorgen wel voor een goed gevuld gevoel. Daarbij hebben eiwitten de positieve werking van spierherstel in zich. Sporters eten dan ook veel eiwitten om kapot gemaakte spieren te herstellen. Eiwitten helpen hen om aan te komen in spiermassa.

 

Eiwitten omgezet naar dieet

Het eerste bekende eiwitdieet is dat van de Franse arts Pierre Dukan. Van zijn boeken over eiwitten zijn wereldwijd miljoenen en zo niet, miljarden exemplaren over de toonbank gegaan. Hij is wereldwijd bekend en zijn visie heeft heel veel mensen geholpen om overgewicht doeltreffend aan te pakken.

Dukan schreef verschillende schema’s op met voeding en ingrediënten waar men zich aan moest houden. De gerechten waren eiwitrijk en koolhydraatarm en zorgden er dus voor dat mensen op een heel natuurlijke manier begonnen af te vallen.

In de loop van de jaren die volgden kwamen daar nog tal van dieetplannen en schema’s bij, die ook weer tot successen leidden. Het dr Dukan dieet is de basis voor veel andere eiwitdiëten, die pas later kwamen.

 

Voordelen van het eiwitdieet

Het eiwitdieet is een van de weinige diëten die de critici doorstaan heeft, die zich doorgaans nogal neerbuigend uitlaten over diëten. Een eiwitdieet is dan ook vooral een dieet met heel veel voordelen. Wat die voordelen precies zijn?

  • Het eiwitdieet is een makkelijk te volgen dieet;
  • Dit dieet hongert je niet uit en zorgt ervoor dat je alsnog heerlijke recepten kunt klaarmaken;
  • Eiwitten zijn positief voor je lichaam en worden ten volle benut om spieren op te bouwen en vet te verbranden;
  • Door eiwitten te eten voel je je ook lekkerder in je vel zitten en word je meer zelfverzekerd.

Die voordelen hebben ertoe geleid dat het eiwitdieet in de afgelopen jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen.

 

Geen gejojo meer

Geen gejojo meer met het eiwitdieetEen eiwitdieet helpt je niet alleen om op gewicht te komen, maar ook nog eens om op gewicht te blijven. Dat heeft ermee te maken dat je leert op anders te eten. Geheel vanzelf zul je je aanpassen om minder koolhydraten en meer eiwitten te gaan eten. Wennen is niet nodig, maar waarderen zul je die eiwitten zeker.

Naarmate het dieet vordert en je je streefgewicht hebt behaald, ben je er ongetwijfeld van overtuigd dat dit werkt en je zal doorgaan met eiwitten eten. Niet meer zoveel als tijdens het dieet, maar dat is ook niet nodig. Je hoeft immers niet meer af te vallen, enkel nog op gewicht te blijven.

Dat heeft ermee te maken dat het zo’n makkelijk dieet is. Makkelijk te volgen en dus ook makkelijk te blijven volgen, als het eigenlijk niet meer nodig is. En daar wordt een gevoelige snaar geraakt die veel diëten niet weten te raken. Je vervalt niet in oude, ongezonde patronen, maar gaat op gezonde voet verder.