Eet meer eiwitten om af te vallen

Wil jij meer afvallen? Dan kan het helpen om meer eiwitten te eten. Die gedachte is de basis van veel bekende eiwitdiëten, zoals het dr Dukan dieet. Waarom helpen eiwitten je om meer af te vallen?

 

eiwitrijke voedingEiwitten hebben een positief effect op de vetverbranding

De werking van eiwitten is erg positief. Zo helpen eiwitten je om snel vet te verbranden. Het eiwitdieet gaat van die gedachte uit. Eiwitten breken namelijk moeilijk af en kosten je lichaam veel energie om verwerkt te worden. Die energie haalt je lichaam uit de opgeslagen vetreserves. Als je dus eiwitten eet, krijg je vanzelf een inwendig motortje dat voor jou aan het werk gaat. Je verbrandt vet door eiwitten te eten. Veel sporters herkennen deze gedachtegang en zorgen er dan ook voor dat ze in rap tempo eiwitten eten voor, tijdens en na het sporten. Waarom doen zij dat? De vertaling laat zich zien in een eiwitshake.

 

proteïneshakeEiwitshakes in de sportschool helpen sporters

Waarom eiwitten? De meeste fanatieke sporters hebben maar één doel: meer aankomen in spiermassa. Ze willen spieren kweken die groot en sterk zijn en sloven zich daarom dagenlang uit in de sportschool. De echte fanatiekelingen herken je meteen, want dat zijn de types die voor, tijdens of na het sporten eiwitten innemen. Dat kan aan de hand van eiwitpoeder, die je vervolgens in een eiwitshake verwerkt. Die shakes zitten dus boordevol proteïne (dat is een ander woord voor eiwit) en hebben een direct effect. Want eiwitten zetten niet alleen opgeslagen vet om in energie, ze worden ook opgeslagen als extra spiermassa. Daardoor hebben eiwitten een dubbele functie, want die extra spiermassa komt weer mooi uit. Spiermassa helpt je namelijk om nog sneller vet te verbranden en af te rekenen met overgewicht.

 

Waar zijn eiwitten goed voor?

Wanneer kun je eiwitten gaan nuttigen? Dat mag duidelijk zijn. Zelf ben ik een voorstander van het nuttigen van eiwitten in de volgende situaties:

  • Wanneer je inderdaad, zoals veel sporters, snel veel aan wil komen in spiermassa en je spieren wil stimuleren om door te groeien. Eiwitten hebben daar een gunstig effect op.
  • Wanneer je af wil vallen kan het nuttigen van extra proteïne je helpen om in de eerste plaats vet te verbranden, want je lichaam gaat vetreserves aanboren om al die eiwitten af te kunnen voeren. Daarbij kan het helpen omdat je in spiermassa enorm gaat groeien en dus vanzelf af gaat vallen (daar spieren vet omzetten in nog meer spieren).

Eiwitten hebben dus op meerdere fronten een positieve werking op je lichaam. Zeker als je van plan bent gezonder te gaan eten kunnen eiwitten je op allerlei manieren helpen.

 

Waar kun je eiwitten in vinden?

Eiwitten zijn bijzonder populair, omdat ze in heel vele bekende producten zitten. Grote kans dat je al heel veel eiwitten nuttigt, maar sta je daar nog niet bij stil. Door je nog meer bewust te worden van eiwitten in voeding kun je nog meer bewust afvallen en nog beter profiteren van het gebruik van eiwitten. Om die reden een overzicht van enkele voedingsvormen waarin veel eiwitten verwerkt zitten.

  • Vis, zoals zalm, forel, kabeljauw en makreel zitten boordevol eiwitten. Maar liefst tussen de 5 en de 20 procent van deze vissen bestaan uit eiwitten. Daarbij zijn ze erg lekker en smaakvol. Bovendien kun je ze vrij goedkoop in blik aanschaffen en helpt het m ze vlak voor het sporten te nuttigen of erna.
  • Vlees, waarvan paard, kip, kalkoen en rundvlees bijzonder populair zijn. Ook mager vlees op je brood kan helpen om meer eiwitten te nuttigen. Deze eiwitten laten zich wederom moeilijk afbreken door het lichaam en zijn om die reden bijzonder geliefd onder sporters.
  • Zuivel, zoals kaas, yoghurt en karnemelk zijn producten waarin veel eiwitten zitten. Wissel het gebruik van zuivel wel af met andere vormen van drank en voeding, omdat je anders teveel eiwitten binnen krijgt en het is de vraag of dat hee erg gezond is.

Los van deze drie toppers zijn er nog andere producten met eiwitten, al zal dat minder zijn. Denk aan groenten zoals bonen en erwten en bepaalde noten en zaden. Pas wel op met het gebruik van fruit, want die zijn doorgaans niet eiwitrijk, maar zitten wel vol met koolhydraten (en zijn daarmee eigenlijk een directe tegenhanger van de eiwitten).

 

Het dr Dukan eiwitdieet

Het eiwitdieet van dr Dukan uit Frankrijk is misschien nog wel het meest geliefde en meest populaire eiwitdieet ooit. Dit dieet gebruikt de kracht van eiwitten om af te vallen en is al vele jaren een geliefd dieet onder mensen die af willen vallen. De voordelen van afvallen met een eiwitdieet zijn dat je afvalt zonder een hongergevoel, want eiwitten hebben de eigenschap om goed te vullen. Daarbij is het effect niet tijdelijk, als je je voedingspatroon aanpast – waar dit dieet je in stuurt. Op die manier kun je op een gezonde, verantwoorde en relatief snelle manier afrekenen met overgewicht. Veel nieuwe diëten die zichzelf eiwitdieet noemen, zijn gebaseerd op het gedachtegoed van Pierre Dukan, de bedenker van het Dukan dieet.

 

Leef gezonder met eiwitten

Wat je doel ook is, eiwitten zijn gezond en dragen bij aan een gezonder leven. Je kunt vandaag nog beginnen met het nuttigen van eiwitten, of je nu meer spiermassa wilt kweken of op een gezonde, blijvende manier wil afvallen. Een eiwitdieet, zoals het dr Dukan dieet, kan je prima helpen om op een gezonde manier af te vallen.