Soepdieet

soepdieetSnel en makkelijk afvallen? Dat kan als je een soepdieet volgt. Een soepdieet is een dieet waarbij je maaltijden vervangt door soepen. Het is een uitstekend voorbeeld van een zogenaamd crash dieet. Wat is het soepdieet en hoe kun je hiermee afvallen?

 

10 kilo per week afvallen met het soepdieet

Het soepdieet is een crash dieet waarmee je tot wel tien kilo per week af kan vallen. Dat komt omdat je heel weinig vetten en calorieën binnenkrijgt. Daardoor gaat je lichaam energie verbranden en wordt ook vet verbrand om aan energie te komen. Een soepdieet is een makkelijke manier van afvallen, omdat je er alleen maar een soep voor hoeft te maken en verder niet ingewikkeld hoeft te koken. Een soep volgens het soepdieet bevat weinig calorieën en koolhydraten en is dus geen vette soep. Dat betekent dat er in dergelijke soepen veel water, groenten en een klein beetje mager vlees zit. Meer niet. Het soepdieet volg je gedurende drie weken, omdat het langer niet gezond is. In die drie weken val je veel kilo’s af. Het is afhankelijk van je huidige gewicht en je streefgewicht hoeveel kilo je precies afvalt.

 

Voorbeeld van een soepdieet

Een voorbeeld van een soepdieet wordt hier gegeven. Je vervangt je maaltijden (en bij voorkeur de lunch en het diner) voor een goed gevulde soep, met veel groenten en weinig koolhydraten. Ingrediënten die je in deze soep kan overwegen zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Magere vleesproducten of vis;
  • Geen vermicelli en andere koolhydraatrijke producten;
  • Veel groenten;
  • Geen aardappels en geen bindmiddel.

Een soep volgens het soepdieet is in korte tijd prima te bereiden. Je kan overwegen om per maaltijd een soep te bereiden, maar je kan ook van tevoren een grote hoeveelheid soep maken en die eventueel in de koelkast bewaren en tijdens de maaltijd opwarmen. Hoe dan ook, het is met dit dieet mogelijk om een voorraadje aan te maken.

 

Is het soepdieet een gezond dieet?

De vraag is hoe gezond het soepdieet is. Het feit dat veel mensen dit dieet volgen betekent niet dat het ook daadwerkelijk een heel gezond dieet is. Want dat is het soepdieet niet. Je moet je voorstellen dat je gedurende minstens twee maaltijden op een dag heel weinig voedingsstoffen en dus ook heel weinig vitamines binnenkrijgt. Je lichaam heeft die stoffen wel nodig, ook al zitten er dikmakers tussen. Door dit dieet langere tijd te volgen zal je gaan merken dat je je een stuk minder fit en minder lekker voelt. Het is een veelvoorkomend verschijnsel bij mensen die een crash dieet volgen. Ze voelen zich futloos en hebben nergens meer zin in. Ook krijgen veel mensen honger van het eten dat ze eten, omdat het gewoon weg niet zo heel erg voedzaam is. Dat zijn allemaal nadelen van dit dieet en tevens de reden dat het niet als een erkend dieet gezien wordt.

Tot slot is het effect van een soepdieet ook van tijdelijke duur. De etensstijl van dit dieet – weinig calorieën – zorgt ervoor dat je heel snel af kan vallen. Maar zodra je van het dieet afstapt, wat na een week of drie ook wel moet, omdat het anders heel ongezond wordt, ga je weer normaal eten en dat betekent dat je weer meer calorieën binnenkrijgt dan de weken ervoor. Dat gaat zijn weerslag hebben op je lichaam, want je gewicht zal in rap tempo toenemen. Het is een veelvoorkomend verschijnsel van crash diëten dat ze maar van korte duur zijn. Lees bijvoorbeeld ook mijn artikel over het ziekenhuisdieet.

 

Wat is beter dan een soepdieet?

Wat kun je beter doen dan een soepdieet volgen? Het mag duidelijk zijn dat een crash dieet, waar het soepdieet dus een mooi voorbeeld van is, geen goed idee is. Als je toch snel af wil vallen, is het goed om te kijken naar een dieet waarbij dit mogelijk is. Een dieet waar je je op kan richten – en wat ook gratis is – is het koolhydraatarme dieet. Een koolhydraatarm dieet helpt je om te letten op het eten van minder koolhydraten, want die zijn volgens de mensen achter dit dieet de echte dikmakers. Een koolhydraatarm dieet kun je gratis volgen door gewoon te zoeken naar koolhydraatarme recepten en erop te letten dat je door de dag heen niet al teveel koolhydraten eet. In Amerika is het koolhydraatarme dieet een groot succes. Een voorbeeld is het Atkins dieet. In de Verenigde Staten wordt het ook wel lowcarb genoemd, omdat het dus laag is in koolhydraten.