De Voedselzandloper van Kris Verburgh

Kris Verburgh is de auteur van de Voedselzandloper. Intussen is het boek meer dan 50 keer herdrukt en mag het een bestseller genoemd worden. Kris Verburgh is van jongs af aan gefascineerd (of misschien wel geobsedeerd) door twee thema’s: gezonder leven en veroudering. In De Voedselzandloper combineert hij al zijn kennis over deze thema’s tot een eigen theorie. Op de Voedselzandloper is intussen een dieet gebaseerd en er zijn recepten verschenen die conform het gedachtegoed van Verburgh zijn.

Tijd om de Voedselzandloper eens goed te bekijken. In dit artikel kom je de basisregels van De Voedselzandloper te weten en wat je wel en niet zou moeten eten.

 

Voedingscentrum verouderd?

Wat interessant is, is dat Verburgh in zijn boek het Voedingscentrum – en dan met name de befaamde Schijf van Vijf – onder vuur neemt. Verburgh noemt de Schijf van Vijf niet meer relevant en niet van deze tijd. Het is volgens hem verbazingwekkend hoeveel koolhydraten er nog zijn toegestaan, terwijl we toch intussen weten dat koolhydraten helemaal niet zo gezond zijn en juist overgewicht in de hand helpen?

Zijn basisregels zijn dan ook allemaal gebaseerd op het volgen van een dieet met zo min mogelijk koolhydraten.

Voedselzandloper Kris Verburgh

Basisregels Voedselzandloper

De Voedselzandloper houdt er een aantal basisregels op na. Wie deze regels volgt gaat gezonder leven en zal zich snel gezonder en gelukkiger voelen. Afvallen zal dan een bijwerking zijn, maar is niet het hoofdzakelijke doel van Verburgh.

Hieronder vatten we de basisregels kort samen.

  1. Zo min mogelijk koolhydraten

Vermijd producten als brood, aardappelen, rijst en pasta, die je volgens het Voedingscentrum dagelijks zou moeten eten. Er zitten veel koolhydraten in deze producten en van koolhydraten is bekend dat ze ons dikker maken. Mocht je toch wel brood willen eten, ga dan voor speltbrood. Dat wordt beter door je darmen verwerkt.

  1. Ga voor havermout

Havermout is een van de pijlers waar de Voedselzandloper op is gebaseerd. Havermout kan dienen als vervanger voor brood, bijvoorbeeld met wat sojayoghurt. Voor de oplettende lezer: er zitten zeker veel koolhydraten in havermout. Maar dat zijn complexe (en dus gezonde) koolhydraten. Bovendien bevat havermout een aanzienlijke hoeveelheid eiwitten.

  1. Vermijd melk en yoghurt

Deze producten bevatten teveel koolhydraten en kun je het beste vervangen door sojayoghurt. Het is niet zo dat je zuivel helemaal moet vermijden. Eieren en kaas kun je gewoon blijven nuttigen.

  1. Doe voorzichtig met rood vlees

Rood vlees komt van varkens, schapen, paarden en runderen. Probeer hier niet teveel van binnen te krijgen, maar kies voor vette vis en gevogelte. Bak ze in goede vetten!

  1. Groenten en fruit zijn de basis

Eet veel groenten en fruit. Het liefst bij elke maaltijd.

  1. Drink water

Probeer veel water op een dag te drinken. Daarmee spoel je afvalstoffen makkelijker weg. Je mag ook groene thee en koffie drinken, maar houd het op maximaal drie koppen koffie per dag. Doe voorzichtig met alcohol (maximaal 2 glazen op een dag). Drink ook elke dag vers geperste groente- of vruchtensappen (maar niet uit pak!).

  1. Vul aan met voedingssupplementen

Vul je voeding aan met voedingssupplementen als jodium, vitamine B, vitamine D, selenium en magnesium.

 

Toegestane voeding

Kris Verburgh omschrijft in De Voedselzandloper dat deze voeding gezond is en zeker is toegestaan als je zijn theorie wilt volgen:

  • Gezonde oliën
  • Smaakversterkers in de vorm van kruiden of natuurlijke zoetstoffen
  • Pure (zwarte) chocolade (hoe puurder, hoe beter)
  • Zaden en noten
  • Fruit (en gedroogd fruit)

 

Verboden voeding

Wat je vooral niet mag eten volgens het principe van de Voedselzandloper zijn de volgende producten:

  • Banket
  • Zoetigheid (snoepgoed)
  • Fastfood
  • Voedsel dat uit de frituur komt
  • Suikerhoudende dranken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *